Jak zvládat stres

11. července 2013 v 11:03 | *DeMi*
Stres je přirozená reakce našeho těla na podněty, které mohou ohrozit náš život. Dostane-li se tělo do stavu, který vyhodnotí jako zdraví ohrožující, spustí se řetězec reakcí.

Může být stres nebezpečný?

Normálně je stres dobrý a užitečný. Dnes je však člověk vystaven nejrůznějším dlouhodobějším podnětům (problémy v práci, atd.) a tělo na ně může reagovat, jako kdyby bylo v ohrožení života, přičemž ale není. Navíc stres enormně zatěžuje organismus, a tělo proto potřebuje dostatek regenerace. Příliš mnoho stresu a málo odpočinku vedou k závažným zdravotním komplikacím. Nejdříve je to ztuhlost svalů, později zvýšený krevní tlak. Tou nejobávanější je pak srdeční ischémie (ICHS), která může vést až k infarktu myokardu. Stres se dále může projevovat

  • úzkost, deprese
  • Bolest hlavy a zad
  • Problémy se zažíváním
  • Únava
  • Nespavost
  • Ztuhlý krk

Jak zvládat stres

Prvním krokem je naučit se poznat, kdy stres přichází. Mezi první varovné signály patří napětí v krku a ramenou.
Další krok je vybrat si cestu, jakou se se stresem vypořádat. Jednou možností je se stresové situaci vyhnout. To ale často není možné. Druhou cestou je změnit způsob, jakým na stres reagujeme.

Jak meditovat

Meditace je metoda jak se zaměřit pouze na jednu meditační myšlenku nebo aktivitu a může mít spoustu forem. Může být prováděna formou pohybu (Tai-Chi) či jako kontrolované dýchání.
Lehněte si na rovnou podložku, ruce položte na břicho, pomalu se nadechujte a v duchu si říkejte "klidný". Na okamžik zadržte dech, pak pomalu vydechujte a myslete na slovo "uvolněný". Při slově uvolněný si představujte jak se každá část vašeho těla uvolňuje. Začněte od hlavy a sestupujte až dolů k nohám a chodidlům.

Proč je cvičení tak užitečné?

Při sportu nebo jiné pohybové aktivitě se uvolňují endorfiny. Endorfiny (hormony štěstí) navozují pocit blaženosti, dobrou náladu a uvolnění. Co tedy může být lepším prostředkem při boji proti stresu než hormon štěstí? Navíc zdravá a vysportovaná postava vám také přidá na sebevědomí. Zkuste se cvičení věnovat pravidelně a brzy pocítíte skvělé výsledky (čím je tělo trénovanější, tím více endorfinu uvolňuje).
Jaké zkušenosti máte vy?

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Nessi Nessi | E-mail | 12. července 2013 v 9:07 | Reagovat

Stres je hrozný :( musela jsem i kvůli tomu vynechat školu, protože jsem se nemohla soustředit :P :) Jinak pěkně napsané ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama